ANVELOPE DE IARNA pentru echiparea autoturismul pentru a evita amenzile. De la 1 noiembrie nu este obligatorie echiparea autovehiculelor cu anvelope de iarna

anvelope de iarna

Anvelopele de iarna nu sunt obligatorii de la 1 noiembrie desi in anii trecuti s-a facut o confuzie prin emiterea Ordonantei de Urgenta OG 5 / 2011 chiar la inceputul lunii noiembrie. Potrivit legii anvelopele de iarna nu sunt obligatorii de la 1 noiembrie ci numai atunci cand autovehiculul circula pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei.

Pe masura ce anotimpul rece se apropie conducatorii auto sunt tot mai confuzi cu privire la folosirea de anvelope de iarna de la 1 noiembrie.

Legea este mult mai rea decat daca ar obliga conducatorii auto ar fi obligati sa foloseasca anvelope de iarna de la 1 noiembrie prin ambiguitatea sa si lasarea unei portite pentru abuzuri. Legea pentru anvelope de iarna sau OG 5 / 2011 spune ca soferii trebuie sa aiba autovehiculul dotat cu anvelope de iarna atunci cand circula pe drumurile publice acoperite de zapada, gheata sau polei indiferent de perioada calendaristica in care se afla.

Cuantumul amenzilor pe care le risca conducatorii auto care incalca legea caucicurilor de iarna este cuprins intre 2.500 si 4.000 de lei. Chiar mai mult, soferul unei masini fara cauciucuri de iarna care blocheaza un sector de drum risca o amenda cuprinsa intre 5.000 si 8.000 de lei si va fi nevoit sa suporte costurile aferente interventiei de degajare a sectorului de drum afectat.

Conducatorii auto care nu-si monteaza cauciucuri de iarna risca nu doar sa fie amendati, dar si sa nu fie despagubiti in cazul unor accidente. Chiar daca se produce un accident in care soferul nevinovat nu are masina echipata cu anvelope de iarna, acesta nu va fi despagubit. Chiar daca un alt sofer se face vinovat de producerea accidentului.

anvelope de iarna performante si siguranta

Mai departe vom explica care sunt anvelopele de iarna potrivite

Anvelope de iarna cum sunt recunoscute

Anvelopele de iarna trebuie sa contina urmatoarele inscriptionari macar M+S „mud + snow noroi + zapada”(sau M.S., M&S, M-S), potrivit regelementarilor, legilor si certificarilor europene. M+S inseamna ca anvelopa respectiva este catalogata ca fiind “de iarna” conform reglementarilor europene, dar perormantele respectivei anvelope nu au fost testate in conditii de iarna. Pe langa M+S poate exista simbolul unui munte cu trei varfuri (3 PMFS), cu un fulg de nea in interior, ceea ce arata ca anvelopa respectiva este de iarna si, in plus, performantele sale au fost testate.

Daca inscriptia M+S este prezenta pe unele anvelope all-season, ceea ce le face utilizabile iarna, insa tehnic vorbind performantele lor vor fi mai reduse decat ale unei anvelope de iarna dedicata.

anvelope de iarna

Anvelope de iarna foarte uzate sunt mai sigure decat anvelope de vara

Anvelopele de iarna moderne sunt prevazute cu indicatori de uzura. Indicatorul de uzura pe de anvelopa de iarna reprezinta un segment transfersal pe suprafata de rulare a anvelopei cu inaltimea standard de 4 mm. Acesta are scopul verificarii adancimii profilelor anvelopei de iarna conform standardelor de siguranta. Anvelopa de iarna este sigura in conditiile uzarii profilului de aderenta pana la contactul segementului de siguranta cu solul. Cand uzura a atins martorul de uzura al anvelopei siguranta circulatiei cu aceste anvelope de iarna este sub limitele garantate de producator ceea ce duce la un comportament dinamic surprinzator. Anvelopele de iarna uzate excesiv sunt la fel de periculoase ca si anvelopele de vara utilizate vara, deorece compozitia de cauciuc catre baza caii de rulare a anvelopei scade progresiv pentru a asigura o robustete multumitoare la baza profilului. Concluzia este ca o anvelopa de iarna uzata excesiv are acelasi comportament ca si o anvelopa de vara. Mare atentie celor ce achizitioneaza anvelope de iarna second hand, doar pentru a fi asigurat din punct de vedere juridic. Anvelopele de iarna second hand pot avea profilul peste limita de uzura recomandata, dar pot fi deteriorate prin degradarea proprietatilor flexibile ale cauciucului prin imbatranire. In general anvelopele de iarna vechi isi pierd elasticitatea profilului fiind la fel de dure ca si cele de vara la temperaturi de sub 7 grade.

Ghid achizitie anvelope de iarna second hand

anvelope de iarna second hand

Anvelopele de iarna sunt mai costisitoare, iar multi romani prefera achizita de anvelope de iarna second hand pentru pretul mai bun de achizitie. Iata ce trebuie sa urmaresti atunci cand achizitionezi anvelope de iarna second hand:

Anul fabricatiei anvelopei de iarna

anvelope de iarna DOT

Acesta este inscris pe partea latarala a sa (pe balon) si este de forma DOT J3 J9 1504 ceea ce se traduce ca data fabricatiei este saptamana a cincisprezecea din anul 2004 ceea ce duce la varsta venerabila de noua ani. De asemenea verifica starea balonului si fi atent la crapaturi si deformari ale structurii de rezistenta. Chiar daca anvelopa are mai putin de 5 ani poate fi degradata prin depozitarea gresita in soare sau asezare orizontala.

anvelpe de iarna imbatranite
Sfatul nostru este de a nu cumpara anvelope de iarna mai vechi de cinci ani.

Profilul anvelopei de iarna

anvelope de iarna la testul monedei

Un profil decent al anvelopei de iarna este cam de 7-8 mm la o anvelopa de iarna second-hand. Anvelopa de iarna cand a fost noua avea 9-10 mm adancime de profil. Daca are sub 7 mm, este inca in parametrii, insa te vor mai tine doar un sezon. Daca sunt sub 5 mm in adancimea profilului, nu le cumpara pentru ca nu sunt sigure.

Anvelopele de iarna second hand se pot testa cu moneda cinci bani la achizitie.

anvelope de iarna test moneda cinci bani

Iata cum: O moneda de 5 bani are pe fata doua linii, deasupra si sub cuvantul „BANI”. Introducem moneda in mijlocul anvelopei, intr-un sant de profil, tinand linia de pe moneda orizontala. Daca linia de pe ban ramane in afara santului, atunci anvelopa este uzata. Daca linia monedei este la limita sau intra in profil, anvelopa este buna de achizitionat. Adica are mai mult de 6 mm adancime de profil.

Starea interioara a anvelopei de iarna

Urmariti cu atentie suprafata interioara a anvelopei pentru a depista eventuale reparatii prin vulcanizare Nu achizitionati anvelope de iarna ce au la interior petice, dopuri sau exfolieri de substante etansante. Daca vedeti sau simtiti la mana ceva dubios nu le achizitionati.

Producatorul anvelopei de iarna second hand

Pentru ca aici este vorba despre achizitia de anvelope de iarna second hand va sfatuim sa achizitionati anvelopele produse de branduri puternice in industria auto.

Practic evitati producatori de care nu prea ati auzit sau marci de anvelope de buget. Marcile de anvelope de buget sunt produse tot de producatorii mari, dar sunt alte retete de compozitie sau lipsa testarii pentru a obtine un pret mai mic, dar evident se face rabat si la calitate.

Producatori anvelope recomandati: Goodyear, Dunlop, Pirelli, Continental, Bridgestone, Michelin.

Speram ca este util acest ghid legislativ si de achizitie pentru ANVELOPE DE IARNA.